CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, January 7, 2011

Teka-teki

Jumpa dalam draft. From years ago.
Mesti self concious nak post dulu. Hahaha.
Meh. Watever :P
*sorry for the picture bro!
**not really because I posted it anyway. Haha.

Selalunya bila saya balik rumah mesti ada je teka-teki baru yang adik-adik saya bagi. Kami memang suka main teka-teki lepas tu mengilai 'kah kah kah' tiga beradik pagi-pagi buta. Masa duduk kat rumah flat dulu pun sama, dok sembang-sembang, gelak-gelak 2,3 pagi padahal esok sekolah. Dah la kuat gelaknya mama dekat bilik sebelah pun dengar, sampai tak boleh tidur. Mama pun geram ambil rotan, rotan saya dengan adik, 2 orang je masa tu adik bongsu tak lahir lagi rasanya. Nasib baik kami selimut guna toto tak sakit pun kena rotan. Tu la kali pertama dan terakhir kena rotan dengan mama. hahaha.


Seperti biasa, selalu lari topik. Sebenarnya, nak cerita pasal teka-teki adik saya yang tak jadi dan memalukan.

Adik: Nor, orang ada teka-teki untuk kau.
Saya : Apa?
Adik : Antara banyak-banyak buah, buah ape yang menimbulkan tanda tanya?
Saya : Buah epal
Adik : kenapa?
Saya : Ha! tu kau tanya.
Adik : ............................................Tv sekarang cerita apa ye best?

Bagi yang tak faham, sebenarnya, bila saya jawab buah epal, adik sepatutnya cakap 'salah' dan bila saya mengaku kalah tak dapat jawab dia akan cakap apa-apa buah yang saya tak sebut.Mestilah saya akan tanya 'kenapa' dan dia yang sepatutnya cakap 'Ha! tu kau tanya!' dan dia menang.

Tapi dalam kes ni dia tersilap jawab, dia sendiri tanya 'kenapa?', termakan diri dan saya menang. hahaha. Tiap-tiap kali saya teringat pasal ni mesti gelak sorang-sorang. Sampai sekarang, ni jadi salah satu modal untuk ejek dia. hehe.

Macam biasalah, adik beradik memang suka bercerita. Jadi, sedang kita orang main teka-teki, adik cerita pasal kawan dia dekat sekolah yang main teka-teki jugak;

Mat : Aku ado teko-teki nok wi ko mu.
Tam : Gapo?
Mat : Ado 2 kuba (kerbau), kuba A dengan kuba B. Kuba A keno sembelih, kuba mano hok hidup lagi?
Tam : Kuba B la!
Mat : Hahaha. ngaku ba-B

Tam pon geram la dengan mat ni. Dia tak puas hati, nak balas dendam, dia pulak bagi teka teki dekat Mat.

Tam : Mat, aku pon ado teka-teki nok wi ko mu.
Mat : Ho. Gapo?
Tam : ado 2 pokok muba (merbau), muba A dengan muba B. muba A keno tebang, muba mano hok idup lagi?
Mat : (dengan selambanya) Mu ba-B
Tam : .......................................................

Hahaha. Korang faham kan?

Akhir sekali, ni satu ada satu video yang pasal teka-teka makan diri juga. Selamat menonton!




Kesimpulannya,
berhati-hati memberi teka-teki
jangan sampai memakan diri
:P




Korang mesti rasa cerita ni tak lawak pun kan? Tapi sebenarnya memang serius lawak. Gelak la wey~~ :P

0 comments: